DE ZONE
Tijdens de vakantie stond mijn Volvo V70 R op veilige afstand van alles wat de lak kon ontheiligen, totdat de kinderen van de buren vlak ernaast begonnen te voetballen. Het speelveld dat verderop lag lieten zij links liggen. Kijk, dat kan natuurlijk niet. We hebben het hier wel over een Volvo V70 R. Ik besloot het uit te leggen, maar de buren in kwestie spraken enkel een soort koeterwaals, waarin ik me niet verstaanbaar kon maken. Zelf reden zij in een beschadigd vehikel, waaruit duidelijk bleek dat ze totaal geen besef hadden van ‘De Zone’.
Voor mezelf zag ik een schone taak weggelegd: zonebewustwordingsactivering. Net als mensen hebben auto’s een zone: een intieme (0 tot 30 cm), een persoonlijke (30 tot 120 cm), een sociale (120 tot 360 cm) en een publieke (meer dan 360 cm). Het betreft de afstand die je nodig hebt om je prettig te blijven voelen. Het schijnt dat die bij mensen uit Arabië en Latin-gebieden het kleinst is. Nederlanders behoeven meer ruimte en Schotten en Zweden helemaal… en een Volvo kent natuurlijk wél een Zweedse oorsprong. Bovendien hebben mijn V70 R-en en ik een zogenaamde neuronale verbinding. Parkeer in mijn zone, dan schiet het zenuwstelsel in een staat van paraatheid en gaan de cognitieve functies enigszins achteruit.
Op een sleuteldag van de Volvo 850 Club, waar je onder begeleiding naar hartenlust kunt klussen aan je auto, kreeg ik laatst een appje met een foto van mijn eigen geweldige Volvo V70 R en daarnaast, op zo’n vijf centimeter afstand en dus IN DE ZONE geparkeerd, een nieuwe V90. De aandachttrekker stond beneden op de begane grond te wachten tot ik snel zou reageren, maar de gewenste respons bleef uit. Ik was namelijk op de eerste verdieping druk in gesprek over lak en ja, dan zit ik in een flow. Mijn auto stond prima geparkeerd, dacht ik. Het appje zag ik pas veel later, dus de persoon in kwestie heeft geboft. Lak is heilig, mensen! Parkeer je naast een Volvo? Denk dan aan De Zone!
( Column #6 | Volvodrive Magazine | nr. 48 / 2019 )
MARINUS BROUWER
Is gedreven lakspecialist, ondernemer en woordensmid. Met veel slagvaardigheid en woordspelingen uit hij op social media als autoriteit op zijn gebied zijn passie voor glans, tevens de naam van zijn onderneming. Als je hem niet in zijn werkplaats vindt, werkt hij op locatie bij de klant. Als “knight in shining armour”, mag je wel zeggen, want zijn lakherstellende behandeling redt autolevens. Zijn diepzwarte, soepel rijdende Volvo V70 R is een hoogglanzend visitekaartje en heeft een extreem hoge aaibaarheidsfactor, maar Brouwer hashtagt: “#eyesdontleavefingerprints”. Met andere woorden: “Alleen kijken, niet aankomen!” Hij schrijft op deze plek over Volvo, autoverzorging, passie voor glans, het leven en de rest.