Grosso modo hebben de meeste carwashes 4 à 5 wasprogramma’s

WASSTATUS

Ik zat een paar maanden geleden te genieten van een zeer goed gebakken hamburger tijdens een barbecue waar ik voor was uitgenodigd. Ik gaf een duimpje voor de “meesterchef”, die bij de BBQ stond. Helemaal top. Terwijl ik zo verzaligd zat te kauwen op mijn hamburger en af en toe ook even een slok van mijn biertje nam, ving ik een gesprek op van twee tafelbuurmannen en een -buurvrouw.

Het gesprek ging over auto’s en over wasprogramma’s in de wasstraat. Een jongedame aan tafel had net een gloednieuwe Volkswagen Up! en wilde weten hoe het zat met die programma’s. Wat kon zij het beste kiezen? Beide buurmannen hielpen haar gedienstig door hun eigen ervaringen in de wasstraat te benoemen. Ik spitste mijn oren want deze materie komt natuurlijk in de buurt van mijn vakgebied.

Het gesprek verliep een beetje als volgt: buurman X zei: “als je naar de wasstraat rijdt, staan daar al die programma’s die je kunt kiezen. En eerlijk gezegd, al dat gedoe met die programma’s, met wax of weet ik wat voor spul. Ik lees ’t allemaal niet eens. Ik heb geen tijd dat allemaal uit te zoeken. Het is toch allemaal zo’n beetje hetzelfde. Ik kies gewoon programma 2. De auto wordt prima gewassen en klaar. En dan kan ie er weer een maandje tegen.” Aha, buurman X had zo te horen voldoende aan wasprogramma 2. “Waarom programma 2 en niet programma 1?”, vroeg de jongedame. “Nummer 1 is echt het allergoedkoopste programma”, antwoordde buurman X. “Ik wil niet dat iemand die ik ken, ziet dat ik het goedkoopste programma kies voor mijn Volvo.” En hij grinnikte hartelijk om zijn eigen antwoord. Ik heb het vermoeden dat hij deze openbaring niet zo vlot had gegeven als hij niet net aan zijn biertje nummer zoveel was begonnen. Zijn tafelbuurvrouw leek het antwoord wel te kunnen waarderen. “Even door de wasstraat is een soort cadeautje voor mijn auto”, zei hij. En hij grinnikte een beetje naar de tafelbuurvrouw. Ik weet eigenlijk niet welk type Volvo hij noemde, want ik was net even bezig met een hamburger die op mijn bord lag.

Nu bracht buurman Y zijn mening te berde: “Ik neem geen risico. Ik kies zelf gewoon het laatste en duurste programma. Dan weet ik tenminste zeker dat ’t goed gebeurt. Het gaat hier wel om mijn auto. Dus zo’n programma moet echt wel goed zijn.” “En eh wat gebeurt er precies bij het duurste programma?”, vroeg de tafelbuurvrouw geïnteresseerd. “Een speciale behandeling met nanospul, zei buurman Y, zo overtuigend dat het leek alsof hij het spul zelf had uitgevonden. “Het zal in ieder geval wel goed zijn”, stelde hij. “Mijn BMW ziet er prima uit.” De buurvrouw stelde nog een vraag over de inhoud van het laatste wasprogramma waarop buurman Y zo’n onduidelijk antwoord gaf dat ik me afvroeg of hij echt wel wist waar hij nu precies voor betaalde. Ook hier had ik het type BMW even gemist. Maar zijn auto was in ieder geval zo’n beetje een jaar oud.

De jongedame in kwestie was het toch nog niet helemaal duidelijk na zijn uitleg. “Ik vraag me toch nog steeds af wat die programma’s eigenlijk echt doen en wat het verschil is”, zei ze. “Het lijkt bij jullie wel meer van de status van de auto af te hangen welk programma je kiest dan dat jullie echt weten welk programma precies nodig is voor welke auto”, zei ze lachend. “Er zou eigenlijk een online wasprogrammakieswijzer moeten zijn. Of is die er misschien al? Waar vind je nu goede uitleg?”

“Wat de programma’s inhouden en de verschillen, dat kan ik je zo ongeveer wel vertellen”, zei ik. “Grosso modo hebben de meeste carwashes ongeveer 4 à 5 wasprogramma’s. En de meest sjieke hebben er misschien wel zes. Bijvoorbeeld: programma 1 is wassen, 2 wassen en drogen, 3 wassen, drogen, en glanswax, 4 wassen, drogen, glanswax en velgen, 5 wassen, drogen, glanswax, velgen en bodem. En programma 6 wassen, drogen, glanswax, velgen, bodem, lava intensief, polish lakbescherming en nanospul. En dat laatste heeft natuurlijk wel een naam maar daar kan ik even niet op komen.”

“Nanospul!”, zei de dame. “Ik dacht dat dat een grapje was!” “Nee, geen grapje”, zei ik. “Lava intensief is een andere term voor een hele hoop extra zeep in combinatie met licht van een bepaalde frequentie en dat zeep weekt supersnel alle vuil los. De Polish lakbescherming is een soort glansspoelmiddel dat wordt aangebracht met een masseerborstel. En het nanospul: dat is extra pantser wat je kunt kiezen dat er voor zorgt dat de auto water- en vuilafstotend blijft tot de volgende wekelijkse wasbeurt.”

“Aha, juist”, zei ze. “En hoe vaak is het dan nodig met je auto door de wasstraat te gaan?” “Onderzoek heeft uitgewezen dat het simpelste programma voldoende is als je ongeveer 1 keer per maand of zeg iedere 4 tot 6 weken je auto wast”, zei ik. “Maar om je velgen en de bodem van de auto ook schoon te houden zou je bijvoorbeeld een paar keer per jaar een duurder programma kunnen kiezen. Voor mensen met een meer voorzichtige portemonnee is dat een prettige optie. En als je portemonnee wat ruimer is, is het meest uitgebreide programma natuurlijk wel lekker makkelijk. En… als ie heel erg vies is omdat je auto onder de modder zit of onder de bomen heeft gestaan, zou ik zelf niet wachten tot het vuil in de lak gaat zitten. Dan zou ik een keer extra naar de wasstraat gaan.”

“Je weet er aardig wat van”, zei buurman X. “En wat voor programma gebruik je zelf dan?” “Ik? Geen enkel. Ik gebruik alleen af en toe een wasbox om daar met water het vuil, zand of stuifmeel er af te spoelen. De wasstraat zelf is voor mijn auto niet nodig. Mijn auto is namelijk beschermd met een driejarige glascoating. Die glascoating slijt overigens wel. Ik moet ‘m nu na drie jaar wel weer een keer vervangen. En toevallig heb ik net besloten mijn zwarte Volvo V70 R komend voorjaar een nieuwe glascoating te geven. En deze keer ga ik voor de vijfjarige glascoating. De auto is dan vijf jaar lang beschermd tegen weersinvloeden, boomhars en pekel en zo. Een cadeautje voor de Volvo én voor mezelf”, zei ik. En ik gaf de jongedame met de nieuwe Volkswagen Up! een knipoog. “En over status gesproken”, zei ik nog tegen beide heren en de dame: “zo’n glascoating geeft mijn auto zelfs extra status. Na het aanbrengen ziet mijn auto er uit als nieuw.”

( Glansblog #12 | 19 december 2022 )