WORKSHOP DETAILING BIJ SAAB CLASSICS VERENIGING NEDERLAND
Eerst een geschiedenisintrootje voor de leken: “In 1937 begon een Zweeds luchtvaartbedrijf en defensieproducent in Trollhättan Zweden met het bouwen van militaire vliegtuigen. Het bedrijf begon ook met de productie van auto’s om zo de expertise in aerodynamica en engineering uit te breiden. Het bedrijf noemde zich Svenska Aeroplan Aktiebolaget, kortweg: Saab.“
Het eerste aerodynamische en compacte prototype met technologische snufjes uit de luchtvaartindustrie werd in 1947 gebouwd; de UrSaab (ook wel de 92001). Pas in 1949 werd begonnen met een serieproductie. In de loop der jaren werd Saab steeds bekender om zijn innovatieve en veilige auto’s, zoals de 99 (het klassieke en meest succesvolle model uit de Saabgeschiedenis) en de 900. Ondanks enkele uitdagingen en veranderingen in eigendom heeft het merk een flinke club bewonderaars en fanatieke Saabrijders behouden.
In 1989 verkocht Saab een groot deel van zijn aandelen in Saab Automobile aan General Motors (GM Opel), wie uiteindelijk de volledige eigenaar werd. Door financiële problemen en dalende verkoopcijfers besloot GM in 2010 Saab te verkopen aan het Nederlandse sportwagenbedrijf Spyker Cars. Ondanks de overname bleef Saab helaas in financiële moeilijkheden verkeren. In 2011 vroeg Saab uiteindelijk faillissement aan. Na het faillissement werd een deel van Saabs activa overgenomen door National Electric Vehicle Sweden (NEVS), met plannen om elektrische Saabs te gaan produceren. Sindsdien is er geen productie van Saabauto’s meer geweest. Er zijn enkele pogingen geweest om het merk nieuw leven in te blazen, maar tot nu toe zonder succes.
Gelukkig zijn er wel nog steeds Saabauto’s op de weg. Ik weet niet hoeveel het er nu precies zijn maar het rijksdienst voor het wegverkeer gaf rond 2022 aan dat er nog zo’n 36.858 Saabs in Nederland rijden. Ik meen me te herinneren dat een aantal liefhebbers alle resterende Saabonderdelen hebben opgekocht en dat die dus liggen te wachten tot er ergens ter wereld een Saab is die wat nodig heeft.
Tijdens een gesprek met een bekende kwam ter sprake dat ik naast mijn detailwerkzaamheden ook workshops geef. Dat doe ik meestal in mijn werkplaats maar kan ook op locatie. Ik liet hem mijn websitepagina over workshops zien waar alle info kant en klaar op staat. De bekende is aangesloten bij de Saab Classics Vereniging Nederland. Zij waren net zo’n beetje aan het bedenken wat ze voor leuks konden organiseren als activiteit voor de leden. Een idee werd geboren!
Zo kwam het dat ik op zaterdag 25 mei om 10.00 uur in het Saabmuseum te Dalfsen met ruim 20 deelnemers sterk boven een Saab 99 hing. Eerst wat vragen gesteld. Hoe onderhouden jullie je auto tot nu toe? Wat verwachten jullie van een workshop? Zodat ik die op maat kon afstemmen op wat de leden graag wilden leren. Daarna gingen we aan de slag. Hoe kun je je Saab het beste schoonhouden en met welke producten. Dan dieptereiniging. Hoe doe je dat? Vervolgens polijsten.
Dat kan spannend zijn maar als je het een paar keer hebt ervaren zoals de deelnemers aan deze workshop, kun je het thuis ook heel goed zelf met de juiste gereedschappen en materialen. De Saab 99 diende als oefenmodel. Saab is natuurlijk niet zomaar een merk. Bij Saab zijn dingen net even anders. De motorkap ging naar de andere kant toe open. Haha. Enfin. Druk dagje gehad, uitleg gegeven, vragen beantwoord, advies en begeleiding gegeven. Kortom een hele gezellige en interessante dag met Saabclubleden. Met een dagje zo’n workshop heeft iedereen een goede basis een auto optimaal zelf te kunnen beschermen.