AERODYNAMISCH
Vorig jaar kreeg ik de eer deze Saab 9-5 2.3 Turbo Aero te mogen kleien en te voorzien van een waxlaag. Echter ook met de opdracht aan te geven wat wel en wat niet te corrigeren is met de nodige polijstsessies. Ter voorbereiding op het plaatsen van de Brila Red Line glascoating. Zo verzorgde de eigenaar een nieuwe laklaag op die delen waar nodig. Matching colour en met een lekker uitgeharde lak ontving ik vorige week alom deze schitterend mooie Aero.
Even ter introductie, deze 4-in-lijn voorwielaangedreven vijfbak handgeschakelde zwarte Saab 9-5 Estate met 260 pk / 350 Nm is in 2007 met een sportiever onderstel gebouwd in Trollhättan Zweden. Dit model is vooral te herkennen aan zijn opvallende “Dame Edna” koplampen. Deze Aero is het absolute topmodel van de 9-5. Met mijn complimenten ook voor de staat van de onderkant: nieuwe vering en uitlaatsysteem. Ik kijk mijn ogen uit. Schitterend.
Enfin, de rest kan niet achterblijven. Polijsten is na kleien (dieptereiniging) het proces waardoor het oppervlak glad en glanzend wordt, waardoor het zonder glascoating al een sterk spiegelend effect krijgt. Als ik het oppervlak hierna met de loep bekijk, vertoont het geen pieken en dalen meer. De glascoating verzegelt vervolgens het polijstwerk, maar blijft ademen. Het vuil zal minder snel hechten. De behandelde auto blijft schoner en laat zich bovendien eenvoudiger wassen. Dit is duurzaam, scheelt tijd en geld. De uitstraling van de metallic deeltjes blijven op zijn best naar voren komen en de kleur is intens diep. “Zwart” straalt nu wetlook met een paarse gloed. En het rood van de lichtunits weer helder rood. Nóg mooier dan nieuw.